Pages in topic:   [1 2] >
Hoe maak ik een screen capture?
Thread poster: Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 00:02
English to Dutch
+ ...
Feb 28, 2012

Hallo,

Ik wil op een pc met Windows 7 (64 bits) een screen capture maken van een website waarvan geen originele Word-bestanden bestaan (zegt de klant) en waarvan ik ook de tekst niet kan kopiëren en plakken. Nu wil ik het proberen met een screen capture en die dan door de OCR laten lopen. Maar hoe maak ik een screen capture...?

Alvast bedankt voor jullie reacties!


 
FSDEC
FSDEC
English to Dutch
+ ...
Prt Sc-knop Feb 28, 2012

Heb dat probleem ook nog gehad.

Je kan dan met een sneltoetscombinatie, maar die is afhankelijk van je laptop/pc.

Bij mijn VAIO is dat bvb. een toets "Prt Sc" (en het staat bovenaan de toets dus hoofdletters moeten zijn geactiveerd om dit dan juist te kunnen doen).

Bij mijn vorige laptop was dit echter een optie "Print Screen" die moest gecombineerd worden met Alt Gr (Alt+Ctrl).

Dergelijke sneltoets kan je meestal ergens bovenaan bij het rijtje
... See more
Heb dat probleem ook nog gehad.

Je kan dan met een sneltoetscombinatie, maar die is afhankelijk van je laptop/pc.

Bij mijn VAIO is dat bvb. een toets "Prt Sc" (en het staat bovenaan de toets dus hoofdletters moeten zijn geactiveerd om dit dan juist te kunnen doen).

Bij mijn vorige laptop was dit echter een optie "Print Screen" die moest gecombineerd worden met Alt Gr (Alt+Ctrl).

Dergelijke sneltoets kan je meestal ergens bovenaan bij het rijtje van de F-toetsen vinden...

Hopelijk kom je hiermee een stuk verder.

Groetjes
Collapse


 
Paul Vinkenoog
Paul Vinkenoog  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:02
German to Dutch
+ ...
HTML-brontekst Feb 28, 2012

Schermfoto hele scherm = PrtScn
Schermfoto actief venster = Alt-PrtScn

In beide gevallen komt de schermfoto op het klembord en kun je hem/haar in een grafische toepassing plakken en vervolgens opslaan en/of OCR'en.

Maar:

Probeer eerst de HTML-brontekst te bekijken! In IE gaat dit met Pagina -> Bron weergeven, in Firefox met Beeld -> Paginabron.

Nu werken veel pagina's met frames of iframes, en als de door jou gewenste tekst in zo'n (i)fra
... See more
Schermfoto hele scherm = PrtScn
Schermfoto actief venster = Alt-PrtScn

In beide gevallen komt de schermfoto op het klembord en kun je hem/haar in een grafische toepassing plakken en vervolgens opslaan en/of OCR'en.

Maar:

Probeer eerst de HTML-brontekst te bekijken! In IE gaat dit met Pagina -> Bron weergeven, in Firefox met Beeld -> Paginabron.

Nu werken veel pagina's met frames of iframes, en als de door jou gewenste tekst in zo'n (i)frame staat, heb je niets aan de algemene paginabron. Dan moet je in de tekst rechtsklikken en in het menu dat dan opspringt kiezen voor Bron weergeven (IE) dan wel Dit deelvenster -> Deelvensterbron bekijken (FF).

Heb je de brontekst, dan kun je die opslaan en bewerken. Dat scheelt je een hoop moeizaam gedoe met telkens een deel van de tekst fotograferen en OCR'en.

Helaas kunnen paginabouwers ook nog andere grollen uithalen om het je moeilijk te maken: de tekst in een Flash- of Silverlight-applicatie opsluiten bijvoorbeeld, of in een kopieerbeveiligde PDF. Of je de tekst er dan nog uit kunt peuteren en zo ja: hoe, weet ik niet zo een-twee-drie.

Hoop dat je hier iets aan hebt!
Collapse


 
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 00:02
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Het werkt (niet) Feb 29, 2012

Bedankt FSDC, bedankt Paul,

Ik kan inderdaad met prt scr een capture maken, maar dat levert toch niet het gewenste resultaat op. De bewuste site draait op Shockwave en alle zichtbare tekst is in feite een afbeelding. Een vriend van mij die g raficus is, kan via zijn Mac wel een capture maken en mij die in png en jpg formaat bezorgen. Daarvan maak ik dan een pdf die ik vervolgens door de OCR stuur. Omslachtig, maar het werkt wel.


 
FSDEC
FSDEC
English to Dutch
+ ...
Beeldbestanden niet in te lezen in vertaalprogr. Feb 29, 2012

Hoe ik een screen capture moet maken die wel "leesbaar" is in een vertaalprogramma, weet ik ook niet.

De laatste keer dat de klant mij "echt" geen originele PDF (het was een PDF opgebouwd uit gescande jpeg-files van het document dat zij hadden ontvangen), kon ik er ook geen kant mee uit.

Bij kleinere opdrachten typ ik dan bij rustige momenten het geheel over in Word,
maar als het echt om grote bestanden gaat ... dan wordt het inderdaad heel intensief.
Ik he
... See more
Hoe ik een screen capture moet maken die wel "leesbaar" is in een vertaalprogramma, weet ik ook niet.

De laatste keer dat de klant mij "echt" geen originele PDF (het was een PDF opgebouwd uit gescande jpeg-files van het document dat zij hadden ontvangen), kon ik er ook geen kant mee uit.

Bij kleinere opdrachten typ ik dan bij rustige momenten het geheel over in Word,
maar als het echt om grote bestanden gaat ... dan wordt het inderdaad heel intensief.
Ik heb dan maar een opdracht van 200 pagina's -tot mijn grote spijt- moeten weigeren.

Ik blijf dit in elk geval opvolgen...wie weet komt er iemand met een oplossing op de proppen.
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:02
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Paint Feb 29, 2012

Photobucket

[Bijgewerkt op 2012-02-29 17:00 GMT]


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 00:02
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Wat lukt er precies niet? Feb 29, 2012

Hallo Joop,

Ik maak in Windows 7 screen captures met een combinatie van Alt+PrintScreen en Ctrl+V in het programma Paint dat altijd gratis wordt meegeleverd. Daarna kun je met Select en Crop het plaatje op maat maken.

Succes,
Gerard


 
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 00:02
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Het eigenlijke probleem... Feb 29, 2012

...is dat ik de tekst van de site moet herschrijven, waarbij ik ook sommige stukken letterlijk mag overnemen. Ik zou daarom graag een print van de bestaande tekst naast me hebben liggen, zodat ik die kan zien. De pagina's van de site kan ik niet afdrukken (zitten achter Shockwave), ook niet als pdf, en de tekst kan ik niet selecteren en dus ook niet via copy&paste afdrukken. En als ik in Word aan het schrijven ben, kan ik niet tegelijk IE bekijken, dus het is nogal onhandig allemaal.

 
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 00:02
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Paint Feb 29, 2012

Gerard, ik heb net even je oplossing met Paint geprobeerd. Zo kan ik in elk geval de tekst afdrukken. Bedankt!

 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:02
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Zie ik een fout of zie ik het fout? Feb 29, 2012

Joop Fraikin wrote:

...
En als ik in Word aan het schrijven ben, kan ik niet tegelijk IE bekijken, dus het is nogal onhandig allemaal.


Je moet natuurlijk zelf weten hoe je graag werkt, maar ik begrijp die laatste zin niet.
Windows heet Windows omdat het met vensters werkt.
Ik heb in zo'n geval liever leestekst en typtekst boven elkaar op mijn scherm, in plaats van dat ik van papier moet lezen. De afstand is veel korter en eventueel kun je de actuele leesalinea selecteren zodat hij een grijze of achtergrond heeft (maar dat zal bij een niet-kopieerbare tekst misschien niet lukken).


 
Lianne van de Ven
Lianne van de Ven  Identity Verified
United States
Local time: 18:02
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
oplossingen Mar 1, 2012

Joop Fraikin wrote:
n als ik in Word aan het schrijven ben, kan ik niet tegelijk IE bekijken, dus het is nogal onhandig allemaal.


Voor dat laatste probleem werk ik met twee grote schermen: van 24 inch en van 21 inch, om altijd documenten naast elkaar open te kunnen hebben.

En ik heb het nooit geprobeerd, maar misschien heb je hier wat aan:
http://www.proz.com/forum/cat_tools_technical_help/43045-how_can_i_extract_text_from_sites_in_flash.html


 
Petra Vaes
Petra Vaes  Identity Verified
Local time: 00:02
English to Dutch
+ ...
vensters kleiner maken May 31, 2012

Joop Fraikin wrote:

En als ik in Word aan het schrijven ben, kan ik niet tegelijk IE bekijken, dus het is nogal onhandig allemaal.


Ik werk meestal met verkleinde vensters die ik boven of als dat beter uitkomt naast elkaar plaats en bij mij kan ik dan vaak beide venster zien. Door te scrollen houd ik in beide vensters de tekst actueel.


 
Wilmer Brouwer
Wilmer Brouwer
Netherlands
Local time: 00:02
English to Dutch
+ ...
knipprogramma Jun 13, 2012

Prinscreen is een verouderde manier om screenshots te maken, al sinds Windows Vista is er het knipprogramma, wat veel handiger is. Engels is snipping tool, als je dat typt in Windows 7, komt het vanzelf te voorschijn.
Ik snap vertalers niet die proberen meerdere programma's op één scherm te passen. Wie kan er nou niet 100 euro investeren in een tweede scherm en voortaan altijd veel sneller en preciezer te werken? Ik kan me geen situatie bedenken waarin dat niet rendabel zou zijn.


 
Wesley Bormann
Wesley Bormann
Sweden
Local time: 00:02
Vast rendabel, maar ik vind het irritant. Jun 13, 2012

wilmer-brouwer wrote:

Prinscreen is een verouderde manier om screenshots te maken, al sinds Windows Vista is er het knipprogramma, wat veel handiger is. Engels is snipping tool, als je dat typt in Windows 7, komt het vanzelf te voorschijn.
Ik snap vertalers niet die proberen meerdere programma's op één scherm te passen. Wie kan er nou niet 100 euro investeren in een tweede scherm en voortaan altijd veel sneller en preciezer te werken? Ik kan me geen situatie bedenken waarin dat niet rendabel zou zijn.


Ik vind zelf dat dualscreenen ongelooflijk irritant is, nu ben ik niet een vertaler, maar ik vind het zelf altijd fijner om in windows 7 mijn scherm op te delen


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 00:02
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Ik laat het scherm van mijn laptop zwart Jul 4, 2012

wilmer-brouwer wrote:

Printscreen is een verouderde manier om screenshots te maken, al sinds Windows Vista is er het knipprogramma, wat veel handiger is. Engels is snipping tool, als je dat typt in Windows 7, komt het vanzelf te voorschijn.
Ik snap vertalers niet die proberen meerdere programma's op één scherm te passen. Wie kan er nou niet 100 euro investeren in een tweede scherm en voortaan altijd veel sneller en preciezer te werken? Ik kan me geen situatie bedenken waarin dat niet rendabel zou zijn.


Wilmer, je hebt volledig gelijk: Knipprogramma/Snipping Tool is veel handiger dan alles wat we vroeger deden. Bedankt voor de tip! Voor het gebruik van meerdere schermen kan ik daarentegen slechts één goed argument bedenken: misschien is het beter voor je ogen als je ze af en toe opnieuw moet instellen om iets op een ander scherm te bekijken. Ikzelf Alt+Tab al ruim een decennium vrolijk door alle vensters. Schakelen duurt tegenwoordig minder dan een seconde. Ik open daarom ook nooit meerdere vensters in één scherm.

Groeten uit zonnig Frankrijk,
Gerard

[Edited at 2012-07-04 21:30 GMT]


 
Pages in topic:   [1 2] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Hoe maak ik een screen capture?






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »